Marja Wittenbols - 08/02/2017

Hoewel er nog nooit zoveel aan vrijwilligerswerk gedaan is, komt de samenleving nog steeds vrijwilligers tekort.
Er worden mensen gezocht voor taallessen, als sporttrainer, om kerkhoven netjes te houden, om voor te lezen op scholen, om boodschappen te doen met mensen die slecht ter been zijn. Maatjes, buddies,vrienden, reserveopa’s en –oma’s: we hebben er pakkende namen voor bedacht.
Maar er moet ook ‘echt ‘ gewerkt worden. De economie trekt aan en daarom worden mensen die voorheen met hun uitkering zinvol vrijwilligerswerk deden en dat met veel enthousiasme en creativiteit, nu geactiveerd om die energie te verzilveren door betaald aan het werk te gaan. Fijn natuurlijk, als je niet meer afhankelijk bent van een uitkering, maar we horen ook zeggen dat mensen het jammer vinden, omdat ze in hun baan minder hun ei kwijt kunnen dan in hun vrijwilligerswerk. Dan merken ze hoe “echt” werk het vrijwilligerswerk was.
Het is ook te verklaren uit hoe veel van het huidige vrijwilligerswerk is ontstaan: “echte” banen zijn uitgekleed of wegbezuinigd en daar zijn klussen voor op vrijwilligersvacatures op websites gekomen.
Sommige zaken in de samenleving zijn zo ingewikkeld geworden dat mensen met wat minder intellectuele bagage of digitale zelfverzekerdheid hulp nodig hebben om er gebruik van te maken. De centralisatie van servicepunten en gezondheidszorg en bezuinigingen op en duurder worden van openbaarvervoer zijn diensten fysiek onbereikbaar geworden en daarom zijn er vrijwillige chauffeurs nodig.
Het was echt werk en het is echt werk.

Maar er is meer wat het vrijwilligerswerk “echt” maakt: mensen doen dit omdat ze het willen. Dit betekent niet dat het altijd leuk of gemakkelijk is. Het zijn soms niet de gemakkelijkste mensen met wie vrijwilligers werken: huiswerkbegeleiding van Romakinderen. Het zijn niet altijd de meest toegankelijke instanties waarmee de vrijwilligers te maken krijgen: achterhalen waar iemand allemaal schulden heeft. Wat is de hoofdschuld, wat zijn de bijkomende boetes en kosten? Het wordt niet als het meest interessante gespreksonderwerp gezien op een verjaardagsfeestje: iedere week gaan zwemmen met iemand die spastisch is. Toch ze wíllen het doen en toevallig worden ze er niet voor betaald. Die intrinsieke motivatie is echt. Het verschil willen maken is echt. Iets willen betekenen is echt.

Vrijwilligerswerk is Echt werk.

Stichting De Vonk © 2017 | Alle rechten voorbehouden

Geregistreerd als algemeen nut beogende instelling