Ria van Nistelrooij - 12/09/2017

Duizend Haagse kinderen uit arme gezinnen kregen aan het begin van dit schooljaar een gratis mobiele telefoon. Het project is een samenwerking van de gemeente Den Haag, de stichting Leergeld Den Haag, het ministerie van Sociale Zaken, T-Mobile en Samsung. De telefoons werden uitgereikt aan startende brugklassers uit gezinnen met beperkte financiële middelen. Omdat scholen steeds vaker met leerlingen en ouders communiceren via internet en apps, is volgens Stichting Leergeld een smartphone noodzakelijk geworden om goed te kunnen functioneren op de middelbare school. Het project wordt betaald uit een pot van honderd miljoen euro die het kabinet vorig jaar beschikbaar heeft gesteld voor armoedebestrijding onder kinderen.

De reacties bleven niet uit. Het werd een trendy topic op Sociale Media en in de berichtgeving. ‘Bespottelijk. Een totaal verkeerd signaal’. Een Haags gemeenteraadslid van VVD huize vindt dat kinderen zelf hun geld maar moeten verdienen voor hun telefoon. ‘Wie heeft er vroeger niet een hele zomer in de Westlandse kassen tomaten geplukt, of de hele zomer huis-aan-huisblaadjes bezorgd, zodat je aan het eind van de zomervakantie eindelijk voldoende geld had voor die nieuwe smartphone?’ En dat ‘naast de gratis Ooievaarspas, de gratis PC, de gratis fiets en de gratis schoolspullen’.
Gaby van den Biggelaar van Leergeld Nederland reageert rustig zoals je van een voorzitter van de koepel van bijna honderd lokale Leergeld-stichtingen in Nederland mag verwachten: ‘Onze missie is om kinderen mee te laten doen met andere kinderen’, ‘Dit is het communicatiemiddel van kinderen.’ Langs de neus weg, maar zich er terdege bewust van hoe het kan schuren, noemt ze de (tweedehands) computers en laptops die Leergeld ook verstrekt. ‘Ook computers gebruik je om bijvoorbeeld samen spelletjes op te doen, om informatie op te zoeken voor je huiswerk.’ Och Gaby weet langzamerhand wat verstrekkingen aan arme gezinnen teweeg kunnen brengen aan emoties bij buitenstaanders. Maar ze weet ook waar ze voor staat. Als een moeder die het geruzie en gebekvecht van haar kroost beu is, besluit ze: ‘Ik kan me voorstellen dat het tot discussie leidt: is dat wel nodig? ‘Je kunt daar allemaal morele oordelen over hebben, maar de belangrijkste vraag is: hoe voorkom je dat kinderen buiten de boot vallen?’

Ik was blij met het gebaar. Dat zou je alle arme brugklassers in Nederland hebben gegund. Maar ik was vooral ook blij met het tumult en de berichtgeving erover. Want als je een beetje doorleest en de reacties ontleedt, zie je precies waar bij dit soort acties de schoen wringt. Leergeld, de gemeente Den Haag en de staatssecretaris weten ook wel dat je zo’n besluit goed moet doordenken anders valt de hele polder over je heen. Men is beslist niet over één nacht ijs gegaan. Leergeld kent exact de voetangels en klemmen. Dat armoede stille armoede is, dus verstrekten ze aan de gezinnen die al een ooievaarspas hadden. Leergeld weet dat arme ouders ook gewoon mensen zijn die eten op de plank nodig hebben of die in paniek kunnen raken van een onverwachte rekening. Daarom worden de smartphones in bruikleen gegeven, zodat ze niet op marktplaats verkocht kunnen worden. De initiatiefnemers kennen ook de nadelen van mobiele telefoons. Dat ze soms een crime of een kopzorg zijn voor ouders, leerkrachten en ordebewakers. Daarom zijn er regels en restricties. De Haagse kinderen die een smartphone ontvangen, krijgen eerst voorlichting over de risico’s, zoals sexting en gebruik van de telefoon op de fiets. Bellen naar het buitenland en betaalde sms-diensten zijn geblokkeerd, om de gebruikskosten zo laag mogelijk te houden. Ze krijgen voorlichting over het financieel verantwoord omgaan met een smartphone’. Ziehier de nuances en zie hier hoe dit ene initiatief alle aspecten van digitale communicatie en digitale uitsluiting in stelling brengt. Ouders, leerkrachten en overheid kunnen daar weer van leren. Hé zijn die dingen echt zo belangrijk? Och, bestaat armoede? Wat doen wij eigenlijk als school? Hebben wij eigenlijk regels in huis? Kortom, een geslaagd project!

Stichting De Vonk © 2017 | Alle rechten voorbehouden

Geregistreerd als algemeen nut beogende instelling